sleutel tot succes

De sleutel tot succes voor social media

De sleutel tot succes van een bedrijf kent verschillende facetten. Wanneer je naar social media en online marketing kijkt dan is de sleutel tot succes verborgen in het klantgedrag. Online zichtbaarheid is dus een combinatie van je product(en) of dienst(en) met als vertrekpunt jouw doelgroep.

Vaak worden jonge tijdelijke medewerkers gevraagd om Facebook erbij te doen. Of de dame van de administratie/receptie doet het er even bij. Het resultaat van deze activiteiten is van korte duur. Meestal mis je dan een goede consequente online zichtbaarheid. De kwaliteit en intensiteit verschilt en daarmee wordt het effect te niet gedaan. Geen social media inzetten is dan zelfs beter.

De sleutel tot succes voor social media is om je doelgroep zo specifiek mogelijk te maken. Om die doelgroep dan vanuit verschillende activiteiten te benaderen. Facebook laat maar een zeer klein percentage van de berichten 2% tot 7% zien aan je volgers. Aan wie je berichten wordt getoond heeft te maken met de interactie. Het opbouwen van een relatie kost in ons dagelijksleven ook tijd. Bedenk dus dat relatiebouw altijd een lange termijnstrategie is. Het geven loont principe altijd werkt.

Je kunt meer fans krijgen door verschillende activiteiten te combineren.

  1. Fans (om)kopen met like acties en deelacties waarbij je iets verloot
  2. Trucs en spam van je doelgroep door continu hetzelfde te zenden
  3. Natuurlijke groei
  4. Adverteren via Facebook
  5. Geven loont

Deze mogelijkheden hebben één basisprincipe tot succes. Je zult eerst de sleutel moeten vinden van jouw doelgroep. Wat spreekt hun aan online en waarvoor komen zij in actie. Doelgroep keuze is hiervoor essentieel. Durf te kiezen en zoek je niche. Waarom een niche? Wil je andere mensen niet helpen? Juist wel, maar gericht communiceren betekent duidelijkheid. Duidelijkheid betekent dat mensen weten wat je voor hun kunt doen en betekenen. De sleutel tot succes is jouw doelgroep online te benaderen op de manier die zij begrijpen.

Mijn advies is dan ook om eerst je doelgroep echt in kaart te hebben en je online-communicatie daarop af te stemmen. Je kunt door te testen kijken welke activiteiten deze doelgroep aanspreekt.

Like en deel acties (1) zijn leuk, iets gratis weggeven is altijd aardig. Maar bedenk van tevoren welk doel je hebt, wat het je moet opleveren en ook of het middel daadwerkelijk gaat bijdragen aan het vergroten van het bereik naar jouw eigen specifieke niche.

Trucs en spam (2) daar wordt je voor afgestraft. Je fans haken af, rapporteren je zelfs voor spam. De mensen om je heen gaan je berichten minder delen. Je raakt daardoor je natuurlijke groeipotentie kwijt. Tevens weet Facebook je tegenwoordig goed te straffen doordat de advertenties per bereik ineens veel duurder wordt.

De sleutel tot succes is je doelgroep via natuurlijk verloop (3) te laten groeien en adverteren (4) voor een succesvolle conversie. Meer aanvragen en meer omzet realiseren. Je kennis voor een klein deel te delen, samples weg te geven maakt dat mensen meer willen weten. Geven loont (5) is altijd in een bepaalde mix belangrijk

Succesvolle ondernemers spenderen 10% van hun omzet in marketingactiviteiten. Online marketing en social media behoren in dit geheel te worden meegenomen.

Mijn eigen sleutel tot succes is het delen van mijn kennis en vaardigheden zodat bedrijven kunnen groeien. Mijn doel is hetzelfde effect met online zichtbaarheid realiseren als het visitekaartje wat zij tijdens een netwerkgesprek overhandigen. Je wilt meer weten en een vervolgactie is bevestigd.

Karin van den Berg

Marketing Creator

4 antwoorden
  1. ICTindustrie
    ICTindustrie zegt:

    De belangrijkste tip blijft natuurlijk gewoon heel actief blijven, en als je dan eenmaal iets doet (of een beetje geluk hebt) waardoor je opeens veel (social)media aandacht krijgt, gaat het voor de rest van zelf.

    Hoe lang ben jij al bezig met social media ?

    Groeten, Mark

  2. Karin van den Berg
    Karin van den Berg zegt:

    Hi Mark,

    Voor alles is een stukje geluk nodig. Kansen zien en deze kansen ook nemen helpt wel. Op social media ben ik nu 10 jaar aanwezig. Van gebruiker en volger werd ik een voorbeeld voor mensen om mij heen. Vandaaruit het professioneel gaan toepassen voor mijn bedrijf en netwerk evenementen. Successen behaald en ook gezien hoe het tegen een bedrijf kan werken. Het is snel en de ontwikkelingen gaan in een rap tempo. Social media is van fun in de begin jaren naar uiterst professioneel en zakelijk gegaan. Vooral de innovatie trekt mij.

    Groeten, Karin

Trackbacks & Pingbacks

  1. Google schreef:

    Google

    Very few web-sites that transpire to be detailed beneath, from our point of view are undoubtedly very well worth checking out.

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie