“Franchise en de commerciële toegevoegde waarde!”
Franchise is business development
Franchisebedrijven zijn speciaal. Voor Franchisegevers is het een schaalvergroting met partners waarbij het concept, product en dienst zich bewezen heeft. Om een franchise succesvol te laten groeien en dient het bedrijf vanuit business development aangestuurd te worden.
De noodzakelijke ontwikkeling van de franchisegever en daarbij de uitermate goed doordachte ondersteuning voor franchisenemers. Als franchisegever heb je tegenwoordig steeds meer zorgplichten. Het verdienmodel van de franchisenemers dienen in verhouding te staan en te blijven ten opzichte van de afdrachten en kosten.
Het fundament van franchisebedrijven is cruciaal in het succes. De doorontwikkeling van de franchiseformule vanuit innovatie, de inkoop en de volledige marketing. Alles dient zorgvuldig te worden uitgewerkt in de marketingstrategie.
Karin van den Berg heeft veel ervaringen opgedaan met hardfranchise. In de Automotive vanuit de franchisegever en voor de preventieve gezondheidszorg voor franchisenemers. Haar belang is de commerciële toegevoegde waarde voor alle partijen in oog houden en zij geeft marketing en bedrijfsadvies vanuit de cijfers.
Franchise is procesmanagement
De overweging van ondernemers om te beginnen met een franchise bedrijf is de aangeboden structuur en duidelijkheid. De structuur staat beschreven in processen en procedures. Procesmanagement voor een franchiseorganisatie heeft dan ook betrekking op product- en dienstontwikkeling, marketing, inkoop en verkoop. Hoe groter de franchiseorganisatie hoe meer processen er zijn vastgelegd.
Marketing Creator heeft de juiste ervaring om organisaties in het midden en kleinbedrijf te ondersteunen bij veel verschillende vormen van franchise.
Het ontbinden van een Franchise
Het ontbinden van een franchisecontract heeft vaak een zeer grote impact op het bedrijf. De ondernemer en het team, alle interne processen, het product of dienst en alle aanverwante diensten moeten opnieuw worden geëvalueerd. Een compleet nieuwe marketingstrategie begint daardoor vanaf de backbone van het bedrijf.
Het vergt lef om bewust te stoppen met een franchise. Soms wordt deze stop vanuit de franchisegever geïnitieerd. Marketing Creator heeft de juiste expertise om bedrijven te ondersteunen in dit proces. Wil je meer weten over wat ik voor jou kan betekenen neem dan contact op.
De nieuwe franchise-wetgeving zorgt voor betere verantwoordelijkheid van de franchisegever voor de franchisenemer. Die verantwoordelijkheid werkt overigens twee kanten op. Door duidelijkheid, transparantie en met goed overleg. De zorgplicht vanuit franchisegevers is hoger in de nieuwe franchisewetgeving.
This post is also available in: Engels