“Marketingstrategie begint bij een goede analyse!”
Marketingstrategie
Een goede marketingstrategie begint bij een analyse van je bedrijf. Hierbij kijk ik verder dan de huidige producten en diensten. Het bedrijf, de ondernemer en de klanten vormen samen een uniek eigen karakter. Dit karakter in combinatie met de wensen van je bedrijf zorgen voor diepgang. Welke doelstellingen zijn er bepaald? Heeft dit invloed op een wijziging in product- of dienstontwikkeling, klantsegmentatie of verdere diepte binnen de huidige segmenten?
Deze diepgang heb ik nodig om een goede marketingstrategie uit te werken. Wanneer we deze specifieke kenmerken tijdens een gesprek naar boven krijgen, kan ik daadwerkelijk een gerichte analyse maken. Dit verwerk ik dan in strategisch plan. Transparantie en de overwegingen benoemen zorgt dat je als ondernemer daadwerkelijk keuzes wilt maken.
De antwoorden op de waarom vraag en je onderscheidende vermogen liggen vaak verborgen. Na een gesprek waarin ik vooral vragen stel, onderzoek ik de omgevingsfactoren. Deze factoren hebben zowel een intern als extern karakter.
Sommige factoren zijn bij te sturen door wijzigen aan te brengen in je bedrijf. Op de externe factoren heb je geen invloed. Ze vormen een gegeven in je plan. Krijg deze scherp en je weet, hoe je jouw bedrijf de juiste kant op stuurt.
Vanuit de marketingstrategie maak ik graag het strategisch plan en marketing- en communicatieplan met daarin de specifieke activiteiten. Transparantie in deze fase is uiterst belangrijk. Een indicatie van het benodigde budget is daarbij gewenst. De hieruit voortvloeiende werkzaamheden begeleid ik eventueel met de juiste partners en expertise.
Wil je meer weten over mijn achtergrond en expertise link dan via LinkedIn of neem Contact op.
This post is also available in: Engels